
У сучасній школі відображені характерні ознаки нашого часу — широкі можливості для власного вибору людини, реалізації її професійних та інших потреб; значна роль людини у забезпеченні власних інтересів і можливостей, різноманітних моделей діяльності. У зв'язку з цим найважливішим завданням сучасної школи стає забезпечення всіх необхідних умов для розвитку особистості учня, його самореалізації, набуття життєвоважливих компетенцій.
У сучасних умовах зростають вимоги виховання творчої особистості, здатної знайти своє місце на складних перехрестях життя, самовизначитися і реалізувати себе. Зросло значення виховання у людини таких особистісних якостей, завдяки яким вона поступово стає активним суб’єктом соціальної взаємодії. Ще більш важливого значення набуває проблема активізації самовиховання учнів, адже становлення суспільно активної та гармонійно розвиненої особистості великою мірою залежить від власних зусиль самої людини, спрямованих на самовдосконалення як неодмінної умови досягнення успіху в самовизначенні, самореалізації, життєтворчості.
Саме позашкільна діяльність, участь старшокласників у різних її видах - важлива сфера, у якій можливості для вияву самоактивності, а водночас і для особистісного самовизначення та самореалізації учнів є вельми широкими. Вільна від жорсткої регламентації, обов’язковості, позашкільна діяльність розкриває широкі можливості для вияву самостійності, самоактивності, що вельми імпонує учням підліткового і щонайбільше - раннього юнацького віку.
Творчість, звичайно, зумовлює всі дії дитини, оригінальної у спілкуванні, іграх, малюнках, розповідях. На жаль, розвиток творчих здібностей у дітей часто стає випадковим і здебільшого залишається на низькому рівні. Проте не треба забувати, що всі діти наділені здібностями, а тому потрібно їх виявляти і максимально розвивати. І це можна робити в позаурочний час на гурткових заняттях. Тобто, гурткову роботу учнів можна назвати чинником всебічного розвитку особистості школяра.
Організація гурткової роботи в нашій школі
У нашій школі діє широка мережа гуртків за дитячими інтересами і здібностями. У 2011-2012 навчальних роках їхня кількість значно зросла.
Юні рукодільниці відвідують гуртки «Бісеринка» (керівник Товстошеєва Т.Г.), «Українська вишивка» (
керівник Товстошеєва Т.Г.) та «Чарівний пензлик» (
керівник Товстошеєва Т.Г.). Ці гуртки з’явилися в школі зовсім недавно, але за короткий час створили велику кількість яскравих, оригінальних робіт, підготували не одну виставку. Заняття в гуртку з бісероплетіння теж має важливий вплив в на розвиток творчої особистості учнів. Дивлячись на гарні , яскраві візерунки , примхливі композиції, іноді дивуєшся, скільки любові і терпіння докладено до цього шедевра. Праця в цій техніці потребує посидючості, терпіння, працьовитості. Діти навчаються планувати свою роботу, розподіляти час. А найголовніше – праця з бісером і його замінниками виробляє вміння бачити прекрасне, намагання самому створити щось гарне, надзвичайне. Значення виготовлення виробів із бісеру дітьми дуже велике. Процес виконання потребує від дитини спритних дій, якими дошкільнята і молодші школярі володіють погано. Під час систематичної праці рука набуває впевненості, точності, а пальці стають гнучкими, що виявляє вирішальний вплив на становлення гарного, рівного почерку. Така праця сприяє розвитку сенсомоторики – узгодженості в роботі рук і очей, вдосконаленню координації рухів, гнучкості, точності у виконанні дій. В процесі виготовлення таких виробів поступово створюється система спеціальних навичок та вмінь. Великий вплив має виготовлення робіт з бісеру на розумовий розвиток дітей, на розвиток їхнього мислення. Техніка бісероплетіння напрочуд різноманітна і дає можливість не лише в способах виконання, але і у виборі матеріалу.
В наш час бісерне плетіння набуває свого нового розвитку. Ручна праця почала дуже цінуватися в сучасному світі. І від того, з якого віку діти знайомитимуться з маловідомими видами робіт, залежить наскільки цікавим і творчим буде їхній подальший розвиток. Їхні роботи завжди виставляються на святкових виставках у школі, місті. Вони вражають оригінальністю задуму, витонченістю і акуратністю роботи.
Усі школярі, які хочуть поглибити свої знання з різних предметів, мають можливість відвідувати заняття і комп’ютерного гуртка.
Особливо велика цінність позакласної роботи у вихованні моральних якостей дитини: волі, наполегливості в подоланні труднощів, доведенні до кінця розпочатої роботи, критичного ставлення до себе. Участь у позакласній роботі дає можливість оцінити красу думки чи способу розв’язку, а отже розвиває естетичні почуття. Гурткова робота розширює кругозір учнів, сприяє розвитку математичного мислення, лаконічності мови, вмілому використанню математичної символіки, правильному застосуванню термінології, виховує в учнів самостійність, ініціативність, прагнення до творчості, розвиває вольові якості та формує культуру праці.
Для збереження і зміцнення здоров’я учнів, привчання школярів до правил і норм здорового способу життя, створення оптимальних умов для рухової активності дітей у школі функціонують власні спортивні секції: волейболу, футболу, баскетболу, настільного тенісу і шахів. Навчальний заклад плідно співпрацює з міською дитячою спортивною школою (на базі школи тренери проводять заняття з футболу, баскетболу і легкої атлетики). Школа має значні спортивні здобутки.
Технологія розвитку творчої особистості нерозривно переплітається з технологією створення психологічних умов підготовки школярів до творчої діяльності.
Завжди в класі виділяються діти, яким властиве нестандартне мислення. З ними дуже цікаво працювати, але я ні в якому разі не можна залишати поза увагою інших учнів, оскільки творчі здібності можна розвинути в кожної дитини, хоча й до певного рівня. Така робота передбачає внутрішню диференціацію, точніше індивідуалізацію. Будувати навчання слід відповідно до можливостей кожної дитини, стимулювати їхні здібності.
Завдання вчителя усіма можливими засобами стимулювати творчу активність учнів, адже основне завдання вчителя «сучасної» школи — допомогти дитині розкрити свої творчі здібності.
Технологія розвитку творчої особистості нерозривно переплітається з технологією створення психологічних умов підготовки школярів до творчої діяльності.
Завжди в класі виділяються діти, яким властиве нестандартне мислення. З ними дуже цікаво працювати, але я ні в якому разі не можна залишати поза увагою інших учнів, оскільки творчі здібності можна розвинути в кожної дитини, хоча й до певного рівня. Така робота передбачає внутрішню диференціацію, точніше індивідуалізацію. Будувати навчання слід відповідно до можливостей кожної дитини, стимулювати їхні здібності.
Завдання вчителя усіма можливими засобами стимулювати творчу активність учнів, адже основне завдання вчителя «сучасної» школи — допомогти дитині розкрити свої творчі здібності.